Rubriky
Neškodné závody na dračích lodích

Ledoborci na Vltavě aneb závody TDT 2009

Jednoho velmi chladného sobotního rána v 9:05 se v Malé Chuchli schází první vlaštovky z naší posádky. Nechystají se na let do teplých krajin, nechystají se lyžovat ani bruslit. Chystají se na závody dračích lodí. Uvážíme-li, že plně obsazená loď pojme až 22 draků a dračic, tak čtyři není mnoho. Kapitán přesto nepropadá zoufalství, ani když se dva nominují na buben a ten třetí je naše kormidlo: „Zbytek doplníme z Fun posádky příchozích.“ Padají návrhy na nový náborový plakátek: „Chceš rozvíjet své fyzické schopnosti a poznat jeden z nejtýmovějších sportů? Zkus s námi ZÁVODIT na dračí lodi! Náš závod probíhá právě teď! Předchozí zkušenost s vodními sporty není podmínkou.“

Nicméně to už se zvolna přibližuje čas nástupu posádek do lodí k první rozjížďce na dlouhou trať (5 km) a zvolna se trousí i Převážně neškodný. Posádka je téměř kompletní, převlečená a odhodlaná obhájit ve třech rozjížďkách loňské prvenství na krátké trati a dojet nejen první rozjížďku ale i finále na trati dlouhé (5 km). Pořadatelé závodů naše sesterská posádka Tragédek se uchýlila k drobné lsti a obhajobu loňského vítězství na 200 m nám zkomplikovala tím, že trať prodloužila na rovných 450 m.

Bylo nutné nasadit zbrusu novou zbraň – maskota týmu – Spermona, o jehož existenci neměl, až do příchodu průvana, nikdo tušení. Neškodným se podařilo zaplnit posádku do posledního volného místečka a start byl pro jistotu o hodinu odložen. Na první rozjížďku dlouhé pěti kilometrové tratě vyjeli Neškodný za mohutného povzbuzování naší tragické bubenice, které leželo na srdci nejen dobré umístění posádky, ale i její zdravotní stav. Běda jak by nějakému neškodnému koukala holá záda „a máte smůlu já z bubnu vidím úplně na všechny“, znělo důrazné varování. Během první rozjížďky se nic mimořádného nestalo snad proto, že se konala za asistence policejního člunu poříčního oddílu PČR, jehož přítomnost byla jistě jen náhodná.

Čekání na první a druhou rozjížďku krátké trati si Neškodný krátili v loděnici. Někteří se šli přiobléknout či přisvléknout páč se závoděním při svěžích třech stupních celsia nad nulou chyběla mnohým zkušenost jak naložit s ústrojovou kázní. Jiní spoléhali na sílu R.U.M. a všeho ostatního co lze svařit. Tragédky by si mohly svůj týmový pokřik upravit na „Ochotně a rychle jedeme k vám z Chuchle“, protože jejich domácí koláčky a buchty by Michelské pekárny jen stěží napodobovaly. Největší úspěch zaznamenaly míša řezy, které zmizely než bys řekl drak.

To už převážně Neškodný nastupují na první rozjížďku krátké trati 450 m. Všem se tají dech, což není vysvětlení páry, která vychází od jejich úst. Po několika zahřívacích kolečkách kolem pilíře mostu inteligence, zkoušce ostrého startu a kontrole holých zad se naše loď rovná ve třetí dráze nejdále od břehu na startovní čáru. Je odstartováno. Vyrážíme dopředu. Džentlmensky nabízíme svou vlnu našemu nejbližšímu soupeři – posádce Zaminy. Zaminy vlnu nepřijímá, tak jim pro jistotu po zbytek rozjížďky ukazujeme náš ocas a v cíli jsme obviněni z křižování. Druhou opětovně vítěznou rozjížďkou, která následuje hned v zápětí, dokazujeme opět ve třetí dráze, kde je protiproud řeky nejsilnější, že nešlo o křižování nýbrž, že jsme opravdu tak rychlý. Všem z posádky je jasné, že jdeme do finále na krátkou trať. Uchylujeme se k osvědčené taktice z loňska. K velkému zklamání tragédek odstupujeme od druhé finálové rozjížďky na dlouhou trať a sázíme veškerý zbytek sil na finále krátké trati.

Finálová jízda s hromadným startem čtyř lodí rozhodne o obhajobě našeho loňského prvenství. Levá strana na pokyn startéra přitáhne loď k mostnímu pilíři, první dvě lavičky pak o dva metry dopředu na startovní čáru a se zasazenými pádly čekáme na poslední startovní pokyn. GO! Pádlujeme jako jeden muž, neohlížíme se na soupeře, přidáváme sílu, snažíme se nechcípat. Jsme první.

Vítězné kolečko kolem diváků si užíváme převážně radostně. Nejprve za pokřiku „censored-censored“ pádluje levá strana otočena směrem k bubenici a celá pravá kupodivu sborově otočena čelem ke kormidelníkovi. Tento způsob pádlování se již v během dne v praxi osvědčil a diváci jsou touto volakou čudnou technikou opětovně zmateni. Po té dračí loď převážně neškodně couvá, aby se z ní vzápětí stala na levé i pravé straně Křižíkova fontána. Na buben usedá levý hák a krasojízda pokračuje. Přední lavičky pádlují mohutně vpřed, zadní lavičky mohutně vzad. Diváci tleskali, bo uspech to byl plny. Neskodny radosti zrobily dvě mexické vlny. A ja co mam srdce skromne, jako všeci neskodne, jsem byl spokojeny. Třešničkou na dortu bylo přiblížení k molu – hlavičku pádla stejně do vody, stejně z vody, horní ruka natažená drží pádlo za list a pořád nad vodou.

První, kdo nás na molu uvítal, byl trenér evidentně šťastný a dojatý křičíc: „Neškodný vyhráli jste, jste šťastný!?“. A převážně šťastní jsme opravdu byli. Následovalo společné foto a úprk do šatny abychom stihli předávání cen, které někteří a některé z nás málem nedoběhli. První cenou byl 50 l sud píva, který byl okamžitě po předání vyzdvihnut nad hlavy, skleněný pohár a každý člen posádky dostal skleněný půllitr s pískovaným tragédím logem a památečním textem. Posádka též dostala láhev domácí samohonky, kterou si hned nalila do vítězných půllitrů. V igelitce od sponzorů pak každý našel zapalovací svíčku vhodnou zvláště pro zážehový pístový spalovací motor, krém na vlka a propisku. Na přímou výzvu moderátora došlo i na převážně neškodný týmový pokřik.

Nejočekávanější cenu závodu – Cenu pro nejtragičtější posádku získala nakonec posádka Zaminy. Neškodný si pomysleli cosi o korupci ve státní správě a spokojeni, nadšeni a opojeni vítězstvím šli slavit na připravenou dračí uzávěrku – párty s podtitulem možná přijde i prase, které se opravdu v průběhu večera dostavilo rožněné stylově v kontejneru na směsný odpad. Kdo byl hladný, mohl se dojíst gulášem, který byl, jako každý správný guláš, poctivě přismahlý, hermošem, utopencem a již avizovanými tragicky s láskou do často brzkých ranních hodin pečenými buchtami. Párty probíhající přímo v prostorách loděnice ovládl DJ Průvan. Diskotéku postihl občasný výpadek proudu, o který se staral trenér stojíc u pojistkové skříně, který se tak diplomatickou cestou dožadoval zahrání jeho oblíbeného Jarka, kterého se osm minut před nedělním zítřkem opravdu dočkal.

Závody to byly vydařené, těšíme se na další v pořadí již čtvrtý ročník. Tragédkám hluboká poklona a dík za jejich přípravu a organizaci.